Dzwony

Mało kto pamięta że dzwony są instrumentem. Mają swoją tonację i melodię bicia. Od wieków wprawiane były w ruch ręką człowieka, nierzadko artysty. Nie każdy potrafił wydobyć z nich najpiękniejsze tony. Melodia ich bicia była często odzwierciedleniem duszy wprawiającego je w ruch człowieka.

W latach dwudziestych naszego wieku początkowo w Niemczech zaczęto wprowadzać napęd elektryczny dzwonów. Dzwon został poprzez łańcuch związany z silnikiem, który kręcąc się na przemian w obie strony poruszał nim. Zniknęła naturalna melodia bicia dzwonów. Po włączeniu dzwon prędko zaczynał bić w sposób mechaniczny i jednostajny. Po wyłączeniu szybko stawał.

Napęd RD-2000
Dzwony posiadające napęd RD-2000 firmy TUGAL

Ten system napędu dzwonów szeroko się rozpowszechnił, i jest jeszcze spotykany do dziś. Ewolucją napędu silnikowego z przekładnią łańcuchową jest obecnie napęd z silnikiem liniowym. Powstał w ten sposób, że silnik trójfazowy został rozcięty i wyprostowany. Jego wirnik w postaci płyty zamocowany jest do jarzma dzwonu. Stojan z uzwojeniem, też w postaci płaskiej tacy zamocowany jest bardzo sztywno w odległości kilku milimetrów od płyty wirnika.

Napęd RD-2000
Na zdjęciu Robot Dzwonowy RD-2000
Napęd łańcuchowy
Typowy przykład napędu łańcuchowego
Ewolucja tradycyjnego napędu silnikiem liniowym
Ewolucja tradycyjnego napędu silnikiem liniowym

Istotną zmianą jest to, że wyeliminowany został łańcuch łączący silnik z dzwonem. Pozostała jednak ta wada, że urządzenie działa jako napęd nawrotny o małej sprawności spowodowanej dużą szczeliną powietrzną pomiędzy płytami. Dzwon jest szarpany w obie strony. Łożyska zawieszenia dzwonu muszą być w idealnym stanie, gdyż przesunięcie się dzwonu o milimetr może spowodować awarię silnika liniowego. Silnik pracuje w trybie ciągłego rozruchu pobierając bardzo dużą moc. Powstające uderzenia dynamiczne na jarzmo dzwonu przy ciągłej zmianie kierunku wirowania faz w silniku, są przenoszone na konstrukcję zawieszenia dzwonów i są wyraźnie słyszalne wewnątrz kościoła szczególnie o nowoczesnej żelbetonowej konstrukcji.

Napęd liniowy
Typowy przykład napędu dzwonu silnikiem liniowym.

Wymienionych wad silnika liniowego nie posiada najnowocześniejszy napęd dzwonów firmy TUGAL. Powstał on jako naturalna ewolucja zastąpienia człowieka przez robota. Robot dzwonowy RD-2000 jako źródła siły ciągnącej naturalnie za linę dzwonu, wykorzystuje opatentowany (P-163702) super liniowy silnik prądu stałego. Stałe pole magnetyczne wzmacniane indukcją magnetyczną rdzenia, w sposób łagodny, analogiczny do ruchu ręki ciągnie za linę dzwonu i wprawia go w ruch. Poprzez czujniki komputer ciągle śledzi ruch dzwonu i steruje odpowiednio całym napędem. Moc potrzebna do uruchomienia dzwonu przez robota RD-2000, jest ponad pięciokrotnie mniejsza od zużywanej przez opisane wyżej silniki liniowe. Dodatkowo do jego zasilania wystarcza napięcie 220V. Jest też on nieporównywalnie mniejszym źródłem zakłóceń akustycznych.

Robot dzwonowy RD-2000 jest obecnie najdoskonalszym i najnowocześniejszym systemem napędu dzwonów kościelnych. W sposób doskonały zastępuje pracę człowieka, a jego niezawodność działania jest największa ze wszystkich rodzaj stosowanych napędów. W zestawieniu poniżej przedstawiono i porównano zalety stosowanych obecnie rodzajów napędu dzwonów z napędem najdoskonalszym – człowiekiem.

Czy może istnieć coś doskonalszego? Idea powstania napędu dzwonu RD-2000.
Cecha Człowiek RD-2000 Silnik liniowy
Naturalny ruch dzwonu + + -
Ograniczenie wychylenia + + +
Hamowanie + + +
Dowolny rodzaj zawieszenia dzwonu + + -
Naturalne brzmienie dzwonu + + -
Cicha praca napędu + + -
Dowolny rozmiar dzwonu + + -
Automatyczne załączanie o + +
Łatwość montażu o + -
Zasilanie 220V o + -
Mały pobór mocy o + -
Konieczność zabezpieczeń termicznych uzwojeń silnika o o -

Średnia cena napędu jednego dzwonu wynosi około 4000 zł.

Robot Dzwonowy RD-2000
Niekwestionowany lider wśród napędów dzwonów - Robot Dzwonowy RD-2000
SacroExpo 2000
Napęd RD-2000 zdobył prestiżową nagrodę na pierwszych Międzynarodowych Targach SacroExpo 2000.
Wygląd RD2000 po 35 latach bezawaryjnej pracy
Wygląd RD2000 - napędu dzwonu po 35 latach bezawaryjnej pracy. Parafia św. Stanisława w Gdańsku.

Kontakt

TUGAL Elektronika Użytkowa Leszek Kątnik Edward Witas
80-557 Gdańsk ul. Narwicka 2B (4 piętro)
tel/fax: 58-343-14-09
Edward Witas: 608-649-901
Leszek Kątnik: 501-334-802
e-mail: tugal@tugal.eu